Darbs Vācijā!

Standard

Ierodoties Vācija man bija šādi tādi nelieli iekrājumi, bet jau no paša sākuma bija skaidrs, ka man būs jāatrod darbs.

Pirmo mēnesi es nodzīvoju darbu pat nemeklējot, jo bija ļoti daudz citu svarīgāku lietu, ko kārtot, kā arī pirmais mēnesis universitātē un citā valstī. Turklāt oktobra vidū uz pāris dienām biju LV (kāpēc tas ir cits stāsts). Lai nu kā novembra sākumā uzsāku meklēt darbu.

Darba piedāvājumi bija samērā daudz, bet man bija savi kritēriji:

  • 1. darbam jābūt vieglam, proti, nekādu apmācību 2-3 nedēļu garumā es negribēju. Turklāt atbildīgākie darbi parasti ir ilgtermiņa darbi, bet es jau marta sākumā pārceļos uz citu pilsētu.
  • 2. Darbam jābūt tuvu dzīvesvietai.
  • 3. Darbam jābūt pa dienu (ļoti daudzi studentu klubi meklē izpalīgus, bet darbs parasti ir naktīs, turklāt alga ir salīdzinoši zema.
  • 4. Darbs nedrīkst traucēt mācībām.

Tā nu oktobra beigās/novembra sākumā uzsāku sūtīt CV ar nelielu motivācijas vēstuli, bet, kas nu tur par motivāciju var būt krāmēt plauktā produktus kādā lielveikalā.

Lai nu kā atsaucās veseli četri darba devēji.

Pirmais darba piedāvājums bija, studentu klubā/bārā. Darbs būtu gandrīz katru piektdienas un sestdienas vakaru no 22.00 līdz 5.00 rītā. Kopā 14 stundas nedēļā.

Neliela atkāpē. Tātad Vācijā studenti drīkst strādāt līdz 20 stundām nedēļā, bet lielākoties tās ir līdz 15 stundām nedēļā. Saņemot līdz 400 eiro mēnesī. 400 eiro ir neapliekamais minimums Vācijā, respektīvi, ja saņem līdz 400 eiro mēnesī nodokļus vari nemaksāt.

Es darbu klubā nepieņēmu, jo jāstrādā man būtu naktīs, bet saņemtu es tikai 5,50 eiro/h.

Nākamais darbs izklausījās jau labāk, tā bija viena pasākumu apkalpošanas firma, kas uz lieliem pasākumiem (izstādēm, sapulcēm, biznesa tikšanām u.t.t.) nodrošina apkalpojošo personālu (viesmīļus, trauku novācējus, trauku mazgātājus u.t.t.), diemžēl darbu pieņemt nevarēju, jo viņi piedāvā apmācības un vēlās, lai cilvēks pie viņiem stradātu pēc iespejas ilgāk, 4 mēneši ir par maz.

Tā nu paliek 2 pēdējās firmas, par kurām arī ir lielais un diezgan sarežģītais stāsts, kur atklājās Vācijas lielā birokrātija.

Trešā firma izrādījās tā laimīga. Darbs 2 stundas dienā, 10 min braucienā no manas dzīves vietas, turklāt vakaros no 21.00 līdz 23.00. Gandrīz katru vakaru pēc restorāna (ja to tā var vispār nosaukt) slēgšanas ir jānoslauka galdi,krēsli un jāizmazgā grīdas. Nekā sarežģīta nav, lai gan pirmās 3 dienas man bija apmācības, kur skaidroja kādus tīrīšanas līdzekļus kam jālieto un kā tieši notiek tīrīšana, viss ļoti smalki un precīzi kā jau tas Vācijā pieņemts.  Alga ari nav slikta turklāt pēc 22.00 vakarā 25% piemaksa no pamatlikmes. Arī grafiks ir viegli saskaņojams. Ar šo darbu viss tā kā būtu kārtībā.

Novembra beigās saņēmu zvanu no ceturtās firmas, kas patiesībā ir portāls, kurš sadarbojas ar firmām, kuras meklē studentus pārsvarā vienreizējiem sezonas darbiem. Es biju pieteikusies darbam universitātes campusā dalīt flaierus, darbs labi apmaksāts 12 eiro stundā. Man zvana no tās studentu darba aģentūras, kuras vārdu neminēšu, jo tas nebūtu taktiski, un paziņo, ka darbs, diemžēl, vairs nav aktuāls, bet ir viens cits darbs, kuru viņi var man piedāvāt. Tā ka tuvojas Ziemassvētki, tad daudzas firmas rīko Ziemassvētku akcijas un reklāmas kampaņas. Tā nu arī viena kafijas un kafijas automātu ražotājfirma, sauksim viņu par “Lavu” sadarbībā ar kampaņu rīkotājfirmu, sauksim to par “Marketu” riko akcijas visā Vācijā. Tā kā viņi paši nevar atrast studentus, jo tas nozīmētu līmēt sludinājumus pa visu Vāciju, kas neatmaksājās un tad vēl vadīt intervijas u.t.t, tāpēc viņi griezās pie studentu darba aģentūras, kuri tad mani arī atrada.

Pēc telefona intervijas, man paziņoja, ka darbu esmu dabūjusi un, ka man atsūtīs materiālus un visa veida informāciju, gan par pašu darbu, gan par produktu, kas man būs jāreklamē un jācenšās pārdot. Tā nu man uz epastu pienāk kaudze ar informāciju, gan par pašu kafiju, gan par kafijas automātu, kā arī par pašu firmu un par maniem darba pienākumiem. Pavisam drīz ar mani sazinās arī pati akcijas rīkotājfirma.  Norunājam, ka strādāšu 2. un 3. decembrī lielā elektronikas preču veikalā, kur man būs jāuzceļ pašai savs stends un jāgatavo kafija kafijas automātā un pircējiem jādod degustēt, jāatbild uz jautājumiem un pie viena jācenšās pārdotpats automāts, par katru pārdoto automātu man pienāksies bonuss. Mani gan tas bonuss ir vienaldzīgs, jo arī pati alga nešķiet nemaz tik slikta.

Tā kā strādājot man būs saskare ar pienu, tad man nepieciešama “Gesundheitspass” jeb veselības pase. Izrādās, ka to var dabūt Gesundheitsamt, kas ir kaut kāda valsts veselības pārvalde. Lai to dabūtu ir jāpiesaka termiņš, kura laikā jānoskatās filma par sanitāro noteikumu ievērošanu ut.t.t. un samaksājot 26 eiro uzreiz tiek izsniegta pase. It kā viss ļoti labi, bet problēma ir tāda, ka Drēzdenē nākamais termiņš ir jāgaida veselas 2 nedēļas, bet pase man vajadzīga jau tajā pašā nedēļā. Tā nu apzvanot visus mazos, apkārtējos miestus, beidzot atrodu tādu, kur nākamā nodarbība ir tajā pašā nedēļā. Ciems ar nosaukumu Mittweida atrodas tikai 65 km attālumā. Tā kā braukšana visā Zaksijā man ir par brīvu, tad dodos uz mazo miestu un dabūju veselības apliecību. Protams, pirms tam bija stress, kamēr apzvanīju kādus 10 ciemus.

Tajā pašā nedēļā arī kurjerpasts man atsūtīja kafijas automātu ar kafijas kapsulām, kā arī visu ekipējumu, kas man vajadzīgs darbam, kafijas kannu, papīra trauciņus, cukuru u.c. lietas. 2. decembrī bija sarunāts, ka viens vīrietis atbrauks man pakal un ar visām mantām aizvedīs uz norunāto elektropreču lielveikalu. Viss rit kā pa diedziņu, līdz brīdim, kad ar visām kastēm ieejam lielveikalā. Īsumā stāsts ir tāds, ka noticis ir kaut kāds tur pārpratums un viņi ir gaidījusi kādu citu, kuram jau ir tieši pieredze ar kafijas automātiem u.t.t. Vienu vārdu sakot mani aizsūta mājās. Es esmu šokā un, kas ir pats labākais arī pats vīrietis ir šokā. Atbildīgo sievieti no “Marketa” sazvanīt neizdodas. Nonākusi mājās es zvanu studentu darba aģentūrai un izstāstu situāciju, viņi arī šokā. Teica, ka visu noskaidros un atzvanīs. Ta kā pa vidu ir sestdiena un svētdiena, tad piezvana viņi man tikai pirmdien un neko daudz nepasaka, tikai to, ka jāstrādā vairs nebūs un, ka pa 2. un 3. decembri es saņemšu naudu.

Tad ari sakas lielākais murgs. Līdz Ziemassvētkiem man ir jānosūta viņiem un vēl firmai “Market” visi nepieciešamie dokumenti, lai saņemtu algu.

1. Jāuztaisa atskaites par paveikto darbu, jā pat par darbu, kuru nemaz neveicu. Tad nu es ari gandrīz visur savilku svītriņas, tikai algu gan pierakstīju tādu kādu man vajadzēja saņemt pa šīm divām dienā.

2. Jānosūta Immatrukulationsbescheinigung,(apliecinājums, ka esmu imatrikulēta universitātē), studentu apliecība, veselības apdrošināšanas karte, ka arī izziņa par to, ka tā karte ir derīga Vācijā un apstiprinājums no vietējas vācu Krankenkasse par to, ka viņi mani “apkalpos”, kamēr uzturēšos Vācijā.  Lohnsteuerkarte (nodokļu karte), tai pakal man bija jāiet uz Finanzamt(finanšu pārvaldi), lai gan nodokļus es nemaksāju, bet karte vienalga ir vajadzīga. Tad vel Sozialversicherungsnummer (sociālas apdrošināšanas numurus), kuru biju jau labu laiku atpakaļ saņēmusi pa pastu. Izrādījās, ka numurs ir izdots nepareizi, jo viņi sajaukuši manus dzimšanas datus.

Savukārt bez sociālas apdrošināšanas numura tā studentu darba  aģentūra nevar man izmaksāt algu. Kamēr es sazvanīju vajadzīgās instances nosūtīju pieprasījumu tam, lai man izlabo numuru uz Berlīni, kamēr viņi to izdarīja un atsūtīja man atpakaļ pagāja divas nedēļas. Tieši dažas dienas pirms Ziemassvētkiem es saņēmu vajadzīgo numuru un steidzīgi nosūtīju to tai studentu darba aģentūrai. Tas nozīmē, ka algu es saņemšu tikai janvāra otrajā pusē.

23.decembrī devos uz LV, lai tur nosvinētu Ziemassvētkus un Jauno gadu, kad atgriezos līdz 15. janvārim man bija jāsaņem alga par decembri gan no studentu darba aģentūras, gan no tīrīšanas firmas, kurā es 2 stundas vakaros uzkopju. Liels ir man pārsteigums, kad savā kontā ieraugu tikai 50 eiro par uzkopšanas darbiem, es gaidīju kādus 320 eiro vismaz.

Es nespēju noticēt, ka mani ir apšmaukuši, izrādās, ka neviens nevienu nav apšmaucis. Tā kā es esmu students, tad mēnesī es varu strādāt un saņemt ne vairāk kā 400 eiro. Firma, kurā es uzkopju, sauksim to par “Omega”,  izmaksāja man tikai 50 eiro, jo es viņiem biju pateikusi, ka decembri strādāšu vēl vienu darbu, par kuru nopelnīšu 350 eiro (pēc tam gan es teicu, ka saņemšu 180 eiro, bet to viņi bija aizmirsuši), lai nu kā viņi izmaksāja man 50 eiro un pārējo naudu ieskaitīja tā saucamajā “virstundu kontā” Ueberstundenkonto. Proti nauda nekur nepazud, bet tiek izmaksāta laika gaitā.

Respektīvi, ja es janvārī nopelnītu tikai 300 eiro, bet manā “virsstundu kontā” būtu uzkrājušies šajā gadījumā 270 eiro, tad viņi paņemtu 100 eiro no mana “virstundu konta” un izmaksātu man 400 eiro. Tā viņi darītu katru mēnesi līdz mans virsstundu konts būtu tukšs. Tas ir diezgan sarežģīti līdz saprot, jo Latvijā nekā tāda nav.

Situācija pašlaik ir tāda, ka man kontā ir 50 eiro un es gaidu naudu no studentu darba aģentūras, savukārt “Omegai” izstāstīju situāciju un viņi labojumus varēs veikt ātrākais 1. februārī.

Lai nu kā, nauda nekur nav pazudusi, bet gan karājas gaisā. Tieši tad, kad tā visvairāk ir vajadzīga, jo man ir jāsamaksā gan par īri, gan par nākamo semestri universitātē.

Varu uzreiz teikt, ka kopš ierašanās Vācijā visu laiku rakstu epastus, kaut kam zvanu, apmeklēju visādas iestādes u.t.t. Dažreiz es prātoju, vai bus tāds brīdis, kad es visu būšu nokārtojusi, zinot, ka esmu Vācija, domāju, ka nebūs :D :)

Vienu varu teikt, ir forši, ka nav jāmaksā nodokļi, bet stulbi, ka nevari mēnesī saņemt vairāk kā 400 eiro pat, ja esi tos nopelnījis. Tie pacietīgi gaida līdz mēnesim, kurā tu būsi nopelnījis mazāk.

Lai veicās visiem tiem, kas grib strādāt Vācijā.

Anonymous (:

Atstāj atbildi

